In mindfulness- en zelfhulpboekjes duikt deze uitspraak geregeld op: ‘Alles wat je aandacht geeft, groeit’ (Aristoteles (384-322 v. Christus). Aristoteles onderzocht de natuur als een van de eersten grondig, en zag dat bloemen en planten in de kiem al zo compleet zijn, dat wanneer dat aandacht en zorg (lees: water en zon) krijgt, gaat groeien. Parallel daaraan zegt de zelfhulpindustrie nu: ‘Het zit al in je, met een paar goede tips en concentratieoefeningen, kun jij het ook uithalen.’ Mindfulness in de Bijbel Aandacht richten op dat wat belangrijk (voor jou) is, komen we ook in de Bijbel tegen. Het boek Prediker beschrijft de weg van iemand die facetten van het leven (werk, relaties, vrije tijd) echte aandacht geeft en die zaken in het licht van zijn bestaan weegt. En in de Bergrede vraagt Jezus om ons te richten op de schatten die in de hemel zijn, want daar zal ons hart zijn (Mat 6:19-21). De apostelen wijzen in de brieven erop onze aandacht te richten op dat wat - hun adviezen samenvattend – ‘deugdzaam is en lof verdient’ (Fil 4:8). Mindfulness in de Bijbel wil je bepalen bij dat wat voor jou het leven tot een goed leven maakt. Maar in plaats van een zelfhulpboek bij de Bijbel aan te leveren, kiest God voor een persoonlijke aanpak om ons erbij te bepalen: Zijn Geest. Pinksteren: een vruchtbaar goed leven… De kerk viert Pinksteren. In Handelingen 2 horen we wat er met de 12 leerlingen van Jezus op Pinkstermorgen gebeurt. Maar tongen van vuur op het hoofd en vreemde talen spreken, dat staat nog ver van ons leven af. Hoe krijgen we toch meer grip op Pinksteren voor de 21e eeuwse gelovige? De apostel Paulus schrijft in Galaten 5: Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Weet je dus niet hoe het precies zit met die Geest en met Pinksteren? Geen nood. Want hoe het precies zit, is niet het doel van die Geest. De Geest wil ons leven richten zodat het deze rij aan vruchten zal opleveren. Concreet materiaal dus. Je kunt het bij wijze van spreken vastpakken. ….in de Geest van Jezus De Geest wil ons bepalen bij een goed leven in de geest van Jezus zelf. Want deze vruchten hebben namelijk iets bijzonders. Liefde, vreugde en vrede, etc. In al deze 9 vruchten draait het om jou in relatie tot de ander of tot God. Deze vruchten bepalen jou bij wat echt jouw aandacht waard is. En voor de vraag naar het HOE, dan kun je terecht bij hoe Jezus zelf liefde gaf, hij vreugde toonde of vrede bracht. In deze vruchten komt en blijft de aanwezigheid van Jezus in ons. Boosheid, haat, afgunst, ze leiden ons weg van Jezus, weg van het goede leven. Maar ook weg van anderen. Want ik zelf word met mijn gestress, woede of jaloezie het middelpunt van het leven. En niet God. Wie aandacht schenkt aan Jezus, wie daarnaar streeft, die zal zien dat deze vruchten ook gaan groeien. Wie aandacht schenkt aan zijn boosheid, die laat vooral negativiteit groeien. De uitstorting van Gods geest met Pinksteren betekent dat deze vruchten van Jezus nu overal te vinden zijn Door zelf zo vruchtbaar te leven en dat als richtpunt van je mindfulness te nemen. Wij hoeven dat niet uit onszelf te halen. De Geest is het water, de zon, die alles van wat er in Jezus’ leven zat in ons wil laten groeien en bloeien. Door joost schellingJoost Schelling is predikant bij de Gereformeerde Kerk Woerden - Zegveld en pionier van Twintigers Woerden.
0 Comments
|